islammektebi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

islammektebi

islami paylaşım platformu
 
AnasayfaLatest imagesAramaKayıt OlGiriş yap
İslamMektebi Son Konular
Konu Yazan GöndermeTarihi
C.tesi Ara. 17, 2016 12:19 pm
C.tesi Ara. 17, 2016 12:18 pm
C.tesi Ara. 17, 2016 12:17 pm
C.tesi Ara. 17, 2016 12:14 pm
Salı Mart 25, 2014 9:20 pm
Salı Mart 25, 2014 9:18 pm
Salı Mart 25, 2014 9:08 pm
C.tesi Ara. 28, 2013 7:58 am
Salı Ara. 17, 2013 12:28 am
Salı Ara. 17, 2013 12:25 am

DEMOKRASİ’YE OSMANLI DEVRİNDE GEÇTİK

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek
Yazar Mesaj
asel karen
Üye
Üye
asel karen
Kadın
Yaş : 44
Kayıt tarihi : 13/03/10
Mesaj Sayısı : 3
Nerden : izmir
İş/Hobiler :
Lakap :

DEMOKRASİ’YE OSMANLI DEVRİNDE GEÇTİK Vide
MesajKonu: DEMOKRASİ’YE OSMANLI DEVRİNDE GEÇTİK DEMOKRASİ’YE OSMANLI DEVRİNDE GEÇTİK Icon_minitimeCuma Mart 19, 2010 11:07 am

DEMOKRASİ’YE OSMANLI DEVRİNDE GEÇTİK


ASEL KAREN
http://aselkaren.blogcu.com

İLK MECLİS 19
MART 1877’DE TOPLANDI

“Bizde zaman zaman
tekrarlanan en anlamsız söz, "demokrasi için olgunlaşmamış bir toplum
olduğumuz"dur. Oysa Avrupa siyasal tarihinde anayasal sistemin en son
uygulamaya konduğu devlet ve toplum biz değiliz. Türk toplumu da yüz yılı aşkın
bir süredir demokrasi mücadelesi ve deneyimi içindedir. Bu kadar çok ve uzun
zaman denenen birşeyden vazgeçmek mümkün değildir, alışkanlık ve tecrübe
kazanılmıştır.

Tanzimat'tan beri
mahalli idareler uygulaması içindeyiz, 1876'dan beri de Anayasayla yönetilen
bir toplumuz ki, bunlar kısa zaman kesitleri değildir.
Tanzimat Fermanı
ilan edildikten hemen sonra vilayetlerde mali ve
idari sorunları çözümlemekle görevlendirilen Fevkalade
yetkili muhassıl denen yöneticilere yardımcı olmaları için ruhani reislerle
müslüman ve gayrimüslim halkı temsilen gene halkın seçecekleri temsilcilerden meydana gelen
muhassıllık meclisleri kuruldu. Bu meclisler ülkemizde mahalli demokrasi
geleneğinin başlangıcı sayılmalıdır.
1864 ve l871'de
vilayetlerin yönetimi yeniden düzenlendiğinde, vali, mutasarrıf ve
kaymakamların yanında çalışacak mali, ticari, adli sorunları tartışıp karara
bağlayacak İdare Meclisleri kuruldu. Bu meclislerde gene seçimle gelmesi
öngörülen yerel temsilciler bulunacaktı. Bu üyeler bazı yerlerde seçim
yapılmadan
valilerin tayiniyle veya gayrimüslim cemaat idarelerinin
isteğiyle göreve başlamışlarsa da, seçim yapılan yerler de vardı. Nitekim ilk
Osmanlı Mebuslar Meclisi'nde seçim usulü tartışılırken, Edirne mebuslarından
biri İstanbullulara; "Sizler seçimi ilk defa bu yıl
gördünüz, bizler Tanzimat'ın başından beri seçimlerin
içindeyiz" demişti.

1876'da ilan edilen Kanun-ı
Esaside(Anayasa’da) "reaya" tabiri yoktur. Bütün tebanın eşitliği
öngörülüyordu. İşkence ve angarya yasaklanıyordu.

Tebanın eşitliği ilkesine gerçekten dikkat edilmişti.
1840'lardan beri her dinden Osmanlılar vilayet idaresine katıldığı gibi, şimdi
Mebuslar Meclisi de aynı biçimde kurulmuştu. Diğer çokuluslu imparatorluklar
parlamentosunda (Avusturya-Macaristan ve 1905'den sonra Rusya)
görülmeyecek kadar devletin dininden olmayan mebus vardı.
Mebuslar arasında gayrimüslimler üçte bir oranında idi.
19 Mart l877'de Osmanl İmparatorluğunun dört
yanından gelen rengarenk bir heyet toplanıyordu: Meclis-i Mebusan ... (Kaynak:İlber
Ortaylı,Gelenekten Geleceğe,sf:61)

II.Abdülhamid’in 23 Aralık 1876’da Anayasa’yı
ilan etmesinden sonra seçimler yapıldı.Her 50 bin seçmeni bir mebusun temsil
ettiği 80 müslüman 50’si gayri Müslim,toplam 130 üyeli Heyet-iMebusan,ardından Padişah’ın atadığı
21’i Müslüman,5’i gayri Müslim,toplam 26 üyeli Heyet-i Ayan(Senato)
oluşturuldu.İki Meclisin (Meclis-i Umumi) ortak oturumu 19 Mart 1877’de Dolmabahçe
Sarayı’nda yapıldı. “Selanik, Erzurum, Bağdat gibi uzak yakın vilayetlerden
gelen, çeşitli dil ve dinden grupları temsil eden bu mebuslar daha ilk anda
geldikleri yerin problemlerini ortaya atmışlar, kısa zamanda geniş ülkenin
sorunlarını kavrayıp, maliyeyi, yönetimi ve hatta dış politikayı şaşılacak bir
ustalıkla eleştirmeye başlamışlardır.

Anayasa aralık 1876 da ilan edildi Kanun-ı Esasi'yi hazırlayan kurul
bütün Avrupa anayasalarını gözden geçirmişti. Zaaflarını da içinde taşıyan bu
belge, belirtmek gerekir ki,

o çağın birçok anayasasının daha
gerisinde bir siyasal katılma ve siyasal yapı öngörmüyordu.

Kısacası o günden bu güne yüz yılı aşkın bir
süredir Türkiye anayasalı bir ülkedir ki, bu geleneği küçümsemenin imkanı
yoktur.” Kaynak: İlber Ortaylı,age.,sf:62

Rus savaşının yenilgiyle bitmesi üzerine
beliren yönetim kırizine karşılık Abdülhamid han Meclisi tatil etti.Anayasa
yürürlükte kalmakla birlikte,Meclis 1908’e kadar toplanamadı.İttihat Terakki
önderliğinde büyüyen muhalefet,Makedonya da Meşrutiyet için harekete
geçti.Abdülhamid tepkilere direnmedi ve 23 Temmuz 1908’de II.Meşrutiyeti ilan
etti.Seçimler yapıldı ve 17 Aralık 1908’de Parlemento tekrar açıldı.31 Mart
vaka’sından sonra II.Abdülhamid tahtan indirildi,Mehmed Reşat yetkileri meclis
lehine kısıtlanarak Padişah seçildi.

“1908 devrimi
anayasal sistemde önemli yeni kurumlar yaratmıştır.
Bunların başında
toplumsal hayatımızda siyasal partilerin vazgeçilmez
ögeler olarak
doğuşu, derneklerin faaliyeti, toplantı, gösteri ve grev
hakları, basın
özgürlüğü yer alır. 1908'den sonra İstanbul'da ve
vilayetlerde
yapılan iki dereceli seçimlerle Meclis-i Mebusan yeniden
toplanmıştı.
II. Meşrutiyet
döneminin ilk yılları siyasal hürriyetlerin kullanılışı,
çeşitli düşünce
akımlarının ortaya çıkıp örgütlenmesi yönünden Türkiye
tarihinin altın
sayfalarından biri sayılmalıdır.”İlber Ortaylı,age.Sf:64

TEK PARTİ DİKTATÖRLÜĞÜ VEYA ABDÜLHAMİD’İN SUÇU NE İDİ!..

Ancak Demokrasi
hayatımız çok sancılı bir süreç yaşamış ve zaman zaman kesintiye
uğramıştır.1912 sopalı seçimlerinden sonra,23 Ocak 1913 Babı Ali baskınıyla
İttihat Terakki Tek parti diktatörlüğünü kurmuş ve Milli Güvenlik gerekçelerini
öne sürerek basını ve muhalefeti baskı altına almıştır…
Bütün bunlara
rağmen Cumhuriyet’ten önce önemli bir demokrasi tecrübesi kazanılmıştır.Bunun
için Osmanlı’da kurulan Siyasi Partilere bakmak yeterlidir;İttihat Terakki
Partisi(1908),Osmanlı Demokrat Partisi(1908),Osmanlı Sosyalist Partisi(1910), Sosyal
Demokrat Partisi(1918) Türkiye İşçi ve Çiftçi Sosyalist Partisi(1919),Milli
Türk Partisi(1919),Türkiye Sosyalist Partisi(1919),Amele(İşçi)Partisi(1920),Hürriyet
ve İtilaf Partisi(1911)Halaskar Zabitan Grubu(1912),Radikal Avam
Partisi(1918),Osmanlı Hürriyetperver Avam Partisi(1918),Teceddüt Partisi(1918),Ahali
İktisat Partisi(1918)Milli Meşrutiyet Partisi(1912)…

http://aselkaren.blogcu.com
ASEL KAREN
Gerçek bizi özgür kılacak
asel karen Kullanıcısının İmzası
Sayfa başına dön Aşağa gitmek

DEMOKRASİ’YE OSMANLI DEVRİNDE GEÇTİK

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var: Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
islammektebi :: İslami Genel Konular :: Tarih :: Osmanlı Tarihi -
Yetkinforum.com | ©phpBB | Bedava yardımlaşma forumu | Suistimalı göstermek | Son tartışmalar